mandag 24. oktober 2011

En gjørmetur til Snytindhytta

Turen inn fra Løbergsbukta opp til Snytindhytta er en gjørmete affære når det har regnet og regnet enda mer, en god stund. Jeg var imidlertid advart på forhånd, så fjellskoene var impregnert så godt det gikk, og gamasjer tatt på. I det minste hadde vi oppholdsvær! Det var egentlig veldig flott vær i går men vi kom oss seint av gårde så det hadde skyet litt over.

Deler av veien var kloppet. Men når det er så vått som det var nå, sank noen nedi vann, og det var jo vått der det ikke var gjort. Noen plasser var det is på, glatt! Fyttirakkarn. Det tok imidlertid en time lenger enn beregnet før jeg mistet humøret, faktisk. Her skal vi innover og inover, og så opp til høyre bakom den saken som kommer ned baki der.

Her nærmer vi oss vel Meditasjonsplassen, hvor vi måtte slå på hodelyktene. Det var jo interessant å gå i marka med hodelykt, har jeg ikke prøvd skikkelig før. Jeg hadde på ingen måte brukt hodet når jeg pakket, så sekken var i overkant tung og jeg fikk selvsagt en kniv i ryggen (det kjentes sånn ut, men jeg hadde ikke kniv som stakk ut av sekken altså, SÅ dårlig pakker jeg ikke) midt oppi lia etter at jeg allerede var gått tom for humør. Da går det treeegt.

Framme! Omsider! Egentlig, hadde jeg tatt sekken i betraktning og min vanlige fart ville jeg nok på forhånd gjettet noen timer mer i tid, så det var i grunnen ikke ille. Framme var det bare å fyre opp i ovnen, få på tørre klær og leite fram maten. Her er det "starteren" fra Ekspedisjonen - tapasdadler med bacon rundt. Veldig godt, faktisk. (Så egentlig ikke så veldig ut som mat, men. Potetgull var også med, det var jo lørdag. :)

Sko til tørk, den smarte ovnen fikser grønnsaker (asparges) til hovedretten.

Og mens vi venter på den spiser vi forrett - hvitløksmarinerte scampi. Godt!!!

Noen måtte ha rødvin til maten. :) Sjøl var jeg dypt konsentrert om å drikke opp alt ølet jeg hadde med, så jeg skulle slippe å bære noe av det ned igjen. Pri 1 - få lettet sekken!

Så var hovedretten klar til fresing i panna - ishavsrøye a la Hellstrøm. Steike godt det også!

Sein middag, det ble faktisk ny dato før vi kom i gang med å spise hovedretten. Ikke at klokka er nøye når man er på tur, jeg så det først på bildene da jeg kom hjem. :)

Da vi våknet til liv utpå formiddagen var det blitt gråere ute. Neppe mindre gjørmete nedovertur nei. Gjørmehælvette dag 2 - men lettere sekk. Her ser vi oppover lia, så skulle vi gjennom "hakket" i midtruta der. Virket mye kortere når det var lyst, da vi sklei nedover der i delvis snø og mørke kvelden før virket det uendelig langt. Dette var da ikke avskrekkende.

Hytta i seg sjøl var jo flott, men det er virkelig suverene omgivelser den ligger i, også. Sjøl etter det gjørmehelvetet turen oppover var, ga dagslyset god forståelse for at folk gidder å gå oppover sjøl på denne regntiden av året.

Gutta er straks klare for avgang heimover.

Her er hyttene (man sier Snytindhytta, Guvåghytta osv., men det er gjerne flere bygg med  utedo, badstu, sikringshytte og sånt) cirka midt i bildet, de ble fort veldig små. Ryggen min hadde kommet seg, så det er nok gode senger på turlagshyttene. :) Men tok det likevel veldig med ro oppover, ville være dumt å ødelegge den igjen tidlig på turen.

(Sist jeg var på tur med disse karene endte jeg opp med kajakken meg meg via ferge heim fra Skrova, så de var litt spente på om de måtte skaffe helikopter denne gangen. Det ble ikke noe av.)

Her er et lite veikryss, for det er flere veier man kan gå hit opp. Til sommeren kan jeg tenke meg å gå en tur fra Sigerfjorden, men var glad jeg ikke gikk derifra nå. - Det er lenger og høyere, og som vi ser så lå det snø i høyden i tillegg.

Sånn her gikk turen.

Det var litt varmere på søndag, så denne snøen var litt blaut - og dermed glatt. Her gjaldt det virkelig å trå forsiktig, for å ikke ødelegge rygg, fot eller andre ting. Det gikk bra. Og se så stilig det kan være å gå i tåka! Ja, for vi hadde regntrekk på sekkene men vi var heldige og slapp noe regnskur på tur ned også.

En liten pause, Sandra laget engel i snyen. Engler i sneen hørte vi forresten på radioen kvelden før, fin sang.

Ca. her var det ryggen gikk til helsike kvelden før, men nedover gikk det bra. Litt sleipt og mye gjørmete og vått, men kult med vannet som kom brusende nedover.

En liten foss!

Ryggen holdt helt til vi nærmet oss vannet nede i dalen, og derfra var det heldigvis ganske flatt ned så det gikk greit sjøl om det gikk tregt. Vi rakk ned uten hodelykter, ganske akkurat i tide før det ble skikkelig skjømt.


Ingen kommentarer: