tirsdag 21. juli 2009

Nedtur og opptur på tur

Skulle i marka i dag for å se etter bær, men kom bare akkurat ut porten til utmarka, så traff jeg denne. Syk/skadd hegre. Naboen ble tilkalt for avlivning. (Han har fjøs, så jeg regnet med han er mer vant med sånt enn meg, og mer treffsikker...) Det var nok ikke mye poeng i å reparere denne, han var ganske fix ferdig dessvere. Synd, det er en kul fugl egentlig. (Bortsett fra for de som har granskog som den ødelegger.)

Så kunne jeg på ny ta fatt på tur videre i marka, og trasket i vei oppover. Så masse bær var det nå ikke, resultatet blei vel 1 multe, ca. 50 blåbær og ca. 200 krøkjebær (krekling) antar jeg. Men se her hva jeg fant i lyngen! (Ser du den? Det er tatt bare på en meters avstand...)

Her er den nærmere. Skikkelig fin, selv om den var liten. Den minste sommerfuglen jeg noengang har sett. Men kjempesøt, og helt i ro satt den i motsetning til de som flagrer rundt i hagen og er umulig å ta bilde av.

Dette bildet ble så stilig at jeg vurderer å få det forstørret opp for å ha på veggen. Jeg tror til og med at fargene passer inn her hos oss. Tøft!!!

5 kommentarer:

Merethe sa...

Det nederste bilde var skikkelig lekkert. Flotte farger og så klart og fint. Det kan du helt fint h apå veggen. :)

Frøya-Heidi sa...

Ja det var en nydelig sommerfugl du har fått tatt ett blinkskudd av!
Morsomt når man får til sånne bilder.

Stakkars hegren, bra du fikk hjelp til å avlive den.

Britt Åse sa...

Nydelig bilde, Miamaria! Jeg ville beskjært det med litt mer luft til venstre hvis jeg fikk bestemme.
Nå skal jeg ut i blåbærskoghagen min, for der er det avling :-D

Miamaria sa...

Det nederste bildet er ubeskåret - man kan skjære bort, men det er vanskelig å skjære til luft som ikke er der. ;) Bruker jeg det øverste og skjærer til, så er det antagelig ikke stort nok til den størrelsen jeg vil ha på veggen.

Stakkars hegre ja. Lurer på hva som feilet den. Må ha vært ganske alvorlig i hvert fall, så utmattet som den var. Eller så hadde den ligget der en stund.

Unknown sa...

Stakkars hegre. Så vondt å se slikt. Men godt den fik slippe da.

Du, det bildet er jo aldeles nydelig! Jeg hadde virkelig forstørret det opp ja.