tirsdag 22. desember 2009

Madeira - blomster 2





Flere blomsterbilder fra Madeira følger. De fleste vet jeg nok ikke hva heter, sånn som denne her. Men de er da like fine uansett... ;) Denne tror jeg vi traff i en veikant faktisk, på vei ned fra fjellet et sted nord på øya.






Denne vet jeg hva heter tror jeg, men kommer ikke på navnet så da er jeg like langt. Men jeg innbiller meg at de solgte knoller av den på markedet. Nydelig sak, fargene på bildet ble ikke helt riktig dessverre - men fine likevel.


Ting som dette synes jeg er så kult å treffe på når man er på ferie. Det var sånn langs veien mange plasser, her var det i hele svingen og bortover helt til tunnelåpningen man ser. - Er dette Aloe vera eller en annen Aloe? Var ganske "aloete" i bladene, men vet ikke om vera har slike blomster. Litt annet enn lupingrøftene her heime i hvert fall. :)

 
Dette bildet viser ganske mye av Madeira. Sånn var veiene. God kvalitet - det hadde visst ganske nylig vært valg der, og hver gang det var valg så fikset de veiene skikkelig tipp topp opp, ble vi fortalt. Så asfalten var stort sett super rundt om. Og så var kantene ordnet på dette viset.

For min del er det perfekt med stein- og/eller betongkanter, jeg føler meg veldig mye tryggere med sånne enn disse fyrstikk-autovernene vi har hjemme. - Som om man driver og kræsjer i autovernet hele tiden! Men hva hjelper det når man har en kant rett ned, da er det greit å ha følelsen av noe som stopper HVIS osv... ;) En annen småartig effekt med disse kantene, var at det sa svosj, svosj, svosj, når man hadde vinduet åpent. (Først trodde jeg vi hadde fått feil med bilen...)

- Men det som var cluet med å ta bildet med i blomster-innlegget her, var selvsagt det treet som står der, og som det vokser masse greier oppetter. Et prakteksemplar. :D Flere steder i skogen var det sånn, masse feite trestammer, som var fulle av slyngplanter oppetter. Råstilig!

 
Her bilde av en av slyngplantene som vokste oppetter andre trær. Ser man nøye her, så ser man at det blir noen avlange fruktgreier på den også, aner ikke om de kunne spises eller var skumle. Men kule var de i hvert fall der de dinglet sammen med blomstene.


Nærbilde av blomsten. Den var skikkelig fin, vi fant den i en park også etterhvert - men siden vi fant den i skauen så kanskje den var et ugress?

 
Denne fant vi også i en grøftekant når vi nærmet oss bebyggelse på vei ned fra fjellet. Minnet mest om en slags Fuchsia i blomsten egentlig - men det var så få å spørre om plantenavn i grøftekantene der.

 
Det her så mest ut som en flittig-Lise-aktig slektning. Den så vi ikke så mange av, men denne sto og blomstret overdådig i en grøftekant, den også. Fikk dessverre ikke til å ta nærbilde.

4 kommentarer:

Elisa sa...

Ser ut til å ha vore ein flott tur!

hajal. sa...

Bilde nr.2 er Alstromeria (Inkalilje) og den rosa slyngplanten er ein Pasjonsblomst (Passiflora)-

Så mykje vakkert du har funne på Madeira...får legge meg i tenkeboksen når eg har vunne i Lotto....

Miamaria sa...

Tuller du? En pasjonsblomst? Så stilig!!! Jeg fant nemlig pasjonsblomst i grøfta et sted jeg samlet frø, men det var en som ikke blomstret. Har ikke sett sammenhengen med disse blomstene her, rett og slett. Hi hi hi, hvem kan huske fra dagen før. ;) Takk for hjelpa. :)

Bjørnar sa...

Det ligner fælt på en bananpasjonsfrukt, P. mollissima, navnet lyver for den er sur som fy... Fuchsiaen ligner på F. boliviana, og "flittig-lisa" er en eller annen Begonia :-)