tirsdag 22. desember 2009

Madeira - småglimt fra sørvestkysten


Dette bildet er fra Funchal, tatt ut av hotellvinduet vårt. På den ene siden var det ikke så artig å våkne til regn en av de første dagene, men det var litt artig å kikke ut vinduet likevel. Jeg har aldri sett så mange paraplyer ovenfra, samtidig! Det var så mange forskjellige varianter, flott syn! Men det var ikke så lett å fange mange foran denne kirken, da, to var maks. (Folk gikk veldig fort!)

 
Vi behøvde ikke kjøre så langt for å komme til nærmeste fiskerlandsby. Så ikke så mange båter ute på sjøen da, men. Synes de har så artige farger på båtene sine.

 
Det var veldig koselig her i fiskerlandsbyen - kortspilling og greier. :)

 
 - Men ser man noe rart her?
Vi lurte veldig på hvor hen de har damene sine, disse mannfolka. For her var det veeeldig få damer altså. Og det gjaldt i grunnen mange plasser på denne øya. Vel, de hadde vel bedre ting å ta seg til enn å spille kort og drive dank i gata, he he.

 
Dette lyset var stilig. Om man ser litt nøye på bildet, ser man at det dyrkes nederst der. Og den prikken man skimter, er faktisk en sånn taubane. Det var veldig bratt opp til de husene ytterst, øverst der - dit skulle slett ikke vi! Nånei, der skulle vi holde oss unna.

 
 - Og her er vi... ;)

 
De som bor på den øya, må ha et spesielt forhold til høyder. Her nedi (ja dette er altså det nedenfor lysstripa på det tidligere bildet) dyrker de altså ting. Og her har de funnet ut at det er fint med en taubane - ja, det skjønner jeg jo er praktisk for å få ting opp herifra - men tenk å sitte i den da! Fyttirakkarn!

 
 Dette syntes jeg var en fin sammenplantning. :)

 
 Her er et eksempel til, på hvordan de dyrker, dette er også på kanten av samme fjellet. (På tur videre oppover.) Tenk å spasere utpå kanten der for å høste det som dyrkes ytterst... Hjeeelp. *Grøss*

 




5 kommentarer:

Elsa sa...

Da har jeg kost meg med enda flere flotte Madeirabilder. Tusen takk for at du deler med oss:)

orchis sa...

Sier som Elsa, tusen takk for at du deler. Føles nesten som jeg har vært på Madeiraferie, jeg også :)
God Jul!

Anne (Moseplassen) sa...

åå, jeg har sans for sånn bratt-bo-dyrking :D Bissarre taubaner har vi nå forresten her til lands også, ganske vanlig med hjemmemekka sånne på vestlandet.
Men nå fikk jeg faktisk lyst til å reise til Madeira, dette var spennende greier!

Ønsker deg goood jul og et godt nytt år Miamaria :D

Miamaria sa...

Takk for hyggelige kommentarer, det er artig med slike tilbakemeldinger. Og om jeg frister noen til å dra til Madeira så har jeg god samvittighet - det er et reisemål jeg anbefaler til så mange jeg kan! Og det eneste stedet til nå, som jeg bare VET jeg må tilbake til.

Men jeg må visst til vestlandet for å sjekke noen sånne hjemmemekka baner også, he he. - Denne så imidlertid "skikkelig" ut - samme type som de i Funchal, bare litt gamlere og mer rufsete. Hadde den vært ny, hadde vi nok prøvd.

Vigdis i Romerikshaven sa...

Så flotte bilder, du!