tirsdag 15. desember 2009

Madeira - Strelitzia (Papegøyeblomst)


Jeg har fått forståelsen av at hagefolket venter på blomsterbilder. :) Så jeg tør ikke annet enn et blomsterinnlegg nå. Det er tross alt Madeira vi snakker om her, så jeg føler de har en viss førsterett. Da må det bli et innlegg med bilder av den aller kuleste blomsten jeg vet, Strelitzia. Det var som nevnt før ikke mye som blomstret nå, men Strelitzia fikk vi sett mange plasser - jippi!!!

 
Her er et bilde kun tatt til ære for pellisfolket, en Strelitzia i samplantning med noen pelliser. :) 

 
Og her en stor "tue" Strelitzia med palmer og havet i bakgrunnen. Riktig så fin sydenstemning. Dette var ved sentrum, en plass mellom Funchal og flyplassen. Rolig og stille her.

 
Dette var tatt på nordsiden av øya, jeg syntes denne blomsten var sånt et prakteksemplar. Ble litt kult bilde også, med huset nedi skråninga der. Tror jeg tok dette ved et pittelite "fort" (det var kanoner der, men det var pittepittelite), en liten plass vi bare stoppet for å kikke på utsikten. Krydde og kravlet av firfisler der, kjempeartig sted. (Jeg liker firfirsler, synes de er kule.)

Det var vel på tur opp herfra jeg gikk glipp av det kuleste feriebildet, fordi jeg ikke er frekk nok. En gammel, krokete mann gikk etter veien med en sånn kul kniv med sving på i hånda, med utrolig fin utsikt bak seg. Jeg syntes det ble for ekkelt å stoppe og ta bilde av ham - tenkte ikke på at han sikkert er vant med at folk tar bilde av utsikten der i alle fall. Jaja, det sitter på netthinnen, men dere får jo ikke sett det. :(

 
Og sånn ser Strelitzia ut forfra, kul denne veien og. (Måtte jo sjekke.)

 
Ja omtrent sånn her utsikt var det altså bakom han gubben. Angre, angre, angre.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Ååååååhhhhhh sol varme og sterlizia. FOR en kombinasjon!

ASSA sa...

Herlig gjensyn!
Gleder meg til fortsettelsen med bilder fra Madeira :D

orchis sa...

Nyyyyyyyyydelig! Får veeeeeeeeldig lyst å dra dit igjen! Når sant skal sies, kunne jeg nok trivdes med å bo der også... :)

Miamaria sa...

Det er de mest "somrete" bildene dette her, ja. :) Virkelig fascinerende blomst.

Tror jeg kunne hatt det fint med å bo på Madeira en stund jeg også. Hadde blitt litt lang reisevei til jobb da, men ellers...

Maria sa...

Deilig med sommerbilder, Miamaria. Gjerne flere!! Bilde av det lille hvite "fortet" ligner veldig på det bildet som er igjen i mitt hode etter en tur til øya for noen år siden. Hvitkalket, helt alene, midt i et mer eller mindre terrassert og forlatt jordbruksområde, hvor man bare så gamle mennesker.

Unknown sa...

Papegøyeblomst i bagasjen var bankers da man vendte hjem fra Syden i charterturismens barndom.

Er det ikke den blomsten som Stig-Helmer og Ole stjeler til de to damene i den første Selskapsresan-filmen, fra Nouevo Estockholmo?!?