onsdag 16. desember 2009

Madeira - markedet


På markedet i Funchal, selger de masse greier. Blomster, løk og frø, frukt og fisk, den derre vinen deres (smaking har de også), flettaprodukter og diverse. Her bør man få med seg alle etasjene. :) (Det er altså et bygg man ser etter, ikke en åpen plass)

 
 Her er nederste etasje, fiskehallen. Litt rart er det at i Norge kan man ikke kjøpe en fisk på kaia rett fra en båt, og skal man inn noe sted de ordner mat så må man ikle seg alt mulig rart, om det så bare er urter de tørker. Her kunne man vandre fritt rundt, røyke og hva som helst - ja, turistene også. Vi var litt seint ute så det var ikke stappfullt her, men vi fikk da sett bra med fisk likevel. :) Spennende å se hva slags sorter de har andre steder.

 
Oppe på trappa hadde man fin oversikt. :)

  
 Her er den derre spesialfisken deres, veldig populær i restaurantene. (Den man får servert med BANAN? Så noen som spiste fisk og banan!) Skikkelig råstygg, rett og slett. Men sikkert god på smak. (Nei jeg turte ikke å prøve.)

 
Strelitzia derimot, måtte jeg ha med meg. Denne damen solgte noen digre eksemplarer som jeg må få i jord snarest.

 
Utenfor satt det også damer og solgte blomster, i hovedsak avskårne. Mange kule å velge imellom, selv om det ikke var høysesong for blomstring.

 
Kul blomster"stand" utenfor markedet. Mange av gatene var sånn her, det må da ha vært et fryktelig arbeid å legge ned de små steinene der. Men greit å gå på - bortsett fra at det i grunnen var litt glatt når det hadde regnet.

1 kommentar:

orchis sa...

Den stygge fisken er veldig god. T.o.m. jeg likte den - og jeg er ikke særlig glad i fisk. Men den har mye bein - det HATER jeg! Banan er for øvrig snadder i mange middagsretter... :) Har spist pizza med svinekjøtt og banan i Oslo en gang. Nam!!