fredag 18. desember 2009

Madeira - Monte Palace Tropical Garden - 2


Her er det mer vann med figurer som det vokser grønt på, og fliser innrammet i grønt. Dette var virkelig flott å se på. Ett sted vi var, hadde de en vegg med jukse-eføy (ikke i denne parken da!!!) - det så bare teit ut. Totalt malplassert på Madeira, vil jeg påstå.




Mange plasser, også store felt i denne parken, var det slike blader. Og endelig fant jeg ut hva det var slags blomst på dem - Clivia! Etterhvert så jeg flere med blomster på også i parken som var nærmest hotellet vårt også. Flott plante!



 Dette bildet taler vel best for seg selv


 Her står vi et stykke nede i parken og ser oppover, sånn cirka midt i.

 
Og endelig fikk jeg til å ta bilde av denne! (Fotoapparatet mitt sliter kraftig med hvitt, blir bare en hvit flekk.) Cala er også en kjempeflott blomst, selv om den falt et hakk ned på lista mi etter jeg oppdaget Strelitziaen. ;) Jeg tror kanskje at den akkurat er i ferd med å starte blomstringa nå, for vi så bare en og annen - men jeg hørte ei som har vært der en gang utpå seinere vinter, så mange da hun var der. Flott var den i alle fall - og DIGER i forhold til de som jeg har dyrket i krukke her heime.

 
 Disse var også kule, men jeg husker ikke hva de het.

 

 
Firfirslene syntes jeg var så kule, og denne hadde lagt seg så fint til på krukka her. Vi overhørte en historie om en som hadde drept en mann en gang, for den hadde krøpet inn i en sånn vannkrane, og så hadde mannen drukket av den, og så kom den ned i magen på mannen og han døde. Vel, denne drepte i hvert fall ikke meg.

 
 Nydelige farger!

 
 Ja jeg skal ikke påstå at det ikke blomstret NOE i byen.



7 kommentarer:

Unknown sa...

Lekkert parkanlegg! Men firfirsla hadde sikkert ikke skylda for at gubben døde...?

Miamaria sa...

Det var historien, faktisk. Men vi tok det som en røverskrøne vi da, det var en kelner som fortalte det til noen turister. (Som underholdning, antok vi.) - Men jeg har ikke peiling på sånne - eller kanskje vi hørte feil, at det ikke var sånne det var snakk om i det hele tatt, he he he. Fullt mulig.

Unknown sa...

Stakkars gubbe! Jeg synes firfirsler er så søøøte. ;)

orchis sa...

Fristende bilder du byr på... Må nok dra dit igjen.
Jeg tror ikke helt på slike skumle historier om disse små øglene. Lignende høres her. En som går her er at gekkoer gir deg voldsomme utslett dersom de går på huden din. Jeg har hatt ørten gekkoer på meg. Aldri fått utslett. Ser også at katter fanger og spiser både gekkoer og firfisler. Dersom de var skadelige på noe vis, ville nok kattene blitt syke? Den villeste historien jeg har hørt, er at det finnes en slange her som søker til morsmelk. Den kryper inn senga til kvinner og drikker av deres bryst... Milde Makron!!! :)))

Unknown sa...

Vandrehistorier, slike om den gamle at om du ser en hare mens man er gravid, får ungen hareskår osv. ;)

Villrose sa...

Nå får jeg lyst til å dra ned igjen...
Denne parken er ganske unik!

Var også på konstant fotojakt på 'fisler. Morsomme krabater,link tilforhistoriske dyr.

Miamaria sa...

Reinspikka ljug, altså. :D Tenkte vi det ikke. (Jo...)

- Vi skal også tilbake til Madeira, absolutt. Om ett år eller ti eller tretti, har ingen anelse - men en eller annen gang MÅ vi. Og da skal vi i blomstringstida...

(Ja man kan vel ta bildene her og gange med ti antagelig?)