søndag 25. desember 2011

Hjemmelaget - geitramsting

Geitramssaft

I geitrams-sesongen plukket jeg geitramsblomster og tørket i urtetørker. Det er lurt, for da kan man lage saftkonsentrat når man trenger det, eller man har mer tid til sånt. Men det går også an å lage konsentrat direkte av ferske blomster, og fryse ned til seinere. Synes de tørkede blomstene lukter mest bare høy, men jeg vet jo at det blir godt og smaker helt annet til slutt. :)

Har sukker og sitronsyre(pulver) (7-10 dl og 25-30 g) oppå blomstene (30-40 g tørkete), før jeg heller det kokende vannet (1 liter) over. Jeg har litt mindre sukker enn det står i oppskrifta, for da kan jeg tilpasse mer etter hva jeg skal bruke konsentratet til. Man kan lage for eksempel gelé eller saft av den, og da er det litt forskjellig hvor søtt jeg synes det bør være.

Så blir det seende sånn her ut, så skal det stå kjølig noen dager og trekke.

Denne gangen ble det laget mest gelé, flott tilbehør til vilt, for eksempel. Tror faktisk det kan være godt som dessert også, med vaniljesaus. Det skal jeg i hvert fall prøve snart. Sjekk den flotte fargen!

Julemiddag - elgsteik med diverse tilbehør, blant annet geitramsgelé. Bra mat.

Ingen kommentarer: