mandag 12. september 2011

Skata

Gråværsdag om morran, men tydelige indikasjoner på at skydekket/tåka skulle sprekke opp. Typisk sånt vær hvor man kunne få oppleve noe jeg synes ser veldig stilig ut på bilder - å komme opp, over tåkedottene, samtidig som man har god utsikt. Skata er såpass høy at det var med godt håp vi la av gårde i går - men da vi startet turen lå toppen innhyllet i tåke ser vi her. Fin skogsvei det første stykket.

Etterhvert kom vi opp på heia. Egentlig skulle vi etter anvisninger vært til høyre for bildet her, men vi tok nå en vei vi syntes så like bra ut. Og den var nå strengt tatt helt grei. Inntegna på kartet skulle man liksom gå bortover til høyre her, og så følge den der saken mot venstre der, og så opp. Men vi gikk bare rett fram og rett opp det ryggaktige som forsvinner i tåka, ferdig med det. Greit nok det også.

Det var fuktig i marka, på grunn av all tåka. Det laget kule saker og ting som her, dråper i netting, ser nesten ut som de flyter i lufta. :)

Høstfarger er fortsatt like flott!

Etterhvert som tiden gikk klarnet det mer og mer opp. Underveis var det stadig during fra helikopteret som drev leteaksjon på andre siden her, i Møysalen-området. Jeg får skikkelig ekkel følelse av helikopterlyd sånn, men denne gangen gikk det heldigvis bra!
Meeen toppen lå fortsatt i tåka, samtidig som det ble brattere!

Det er veldig mye flott i dråper ute i marka, når det er så fuktig. :)

Da vi kom opp bratta, så det jo litt ut som en slags topp. I tåka så vi ikke noe som var åpenbart høyere. Men det var mistenkelig lite skrammel, ingen postkasse, ingen tang, ingen bok... GPSen måtte sjekkes. Neida, det var nok en del høydemeter igjen, værsgo' gå videre. :)

Tåke er egentlig ganske stilig! Ut av tåka kom det flere små flokker med rype helt plutselig, stilig det også.

Ta-daaaaaaaaa!!! Her var det skrammel, postkasse og tang!

Men det var ikke bare tåke der oppe, den beveger seg jo. Og det var jo enda kulere enn planen, egentlig, at man ei stund nesten ikke så noe, og så like etter bare åpenbarte hele området seg, med litt sånn spooky tåke som danset rundt om. Tøft.

Stien nedover gikk sånn her bortover. Cirka her var det vel jeg skjønte at jeg burde ha hatt med mer mat. Grusomt å bli sulten og tom for energi med så langt igjen til bilen. :S

Med sol på den ene siden, tåke på den andre siden dukket det opp en sånn her, skyggen ble nesten en sånn jesusfigur i midten av ringen.

Ruta var sånn som det rosa streket går her.