onsdag 7. mars 2012

Strandheia

Skiene mine er ikke klargjort for årets sesong, og det var for mye vind til kajakk. Fottur. Strandheia burde være fin for fottur, ble det sagt. Jaja, men den frister meg ikke på sommeren i alle fall, så kanskje nå på vinteren? Ok.

Første del av turen går, som vanlig, gjennom granskog. Hva er det vi har plantet all denne grana for i Vesterålen, egentlig? Ganske schtøgg. Hørte forøvrig en potensielt kul fugl inni her, men den kom aldri til syne så jeg aner ikke hva det var slags. Men lyden hørtes større ut enn vanlig småpippip.

Denne lappen synes jeg var litt morsom, da. Men noe rein var det ingen tegn til eller spor etter, det var visst bare skryt. (Men det dukket opp fem ryper høyere opp.)

Sola skein ikke fra helt klar himmel, men ho var nå der.

Litt opp i høyden ble det ganske avblåst her og der. Praktisk å gå på avblåste og skare-plasser. Savnet egentlig ikke ski. Avblåst var det fordi det er vind oppi der, logisk nok. Her var det bare å hyre på seg mer klær.

Vel oppe ved varden konkluderte jeg fort med at den umulig sto på toppen, for det gikk da fint an å gå videre oppover derifra. Ikke så fryktelig langt da, men jeg tok ikke dette bildet nedover fra helikopter, for å si det sånn.

Sånn så det ut andre veien. Sommerstid kan man gå til den toppen her også. Her er det nok lurt å ikke gå for langt ut, for som vi ser på bildet har det visst bygd seg opp noen skavler her på kanten. Jeg sjekket ikke hvor langt ut det gikk an å gå, for å si det sånn.

Det viste seg å være 647 meter opp hit, det var jammen bra jeg ikke visste før jeg gikk. Ellers hadde jeg neppe gått... Det var nok langt å gå på føttene i snø.

På tur ned kom det en mann på telemarkski, han var typen som blir eitrende forbannet over at folk tråkker i skisporet, og passer på å fortelle det til fremmede mennesker på sin vei som han anser for å være potensielle syndere. Jeg så på sporene ned det stykket han hadde gått, og fyren er herved erklært en sur, passe frekk fjott uten særlig godt grunnlag for klagen. Det er ikke rart det er nærmest krig mellom fotfolk og skifolk enkelte plasser, når det finnes folk som han der - og helt sikkert de som er verre også.

Men ellers var turen fin! :)

1 kommentar:

Vivishagerom sa...

Ut fra bildene så ser det ut til at du har hatt en flott tur! Herlig natur.
Når det gjelder å gå i skispor,så vet jeg alt om det, for jeg har en som kjører løypemaskin!

Ønsker deg en fin kveld!