tirsdag 2. august 2011

Blomstrer 1. august 2011

William Baffin foran en slags malurt.

Ringblomster i forskjellige varianter.

Knallrød, hva heter disse igjen?

Ikke mye igjen av akeleiene nå. Hersens larver!

Lupin BEP. Rød og gul, veldig flott.

En navnløs Gentiana (søte).

Nellik, egentlig mer mørkerød enn på bildet.

Stjerneskjerm.

Den andre blodtoppen ble rød! Da har jeg en rød, og en hvit, stilig. :)

En av importliljene, glemte å notere navnet.

Ridderspore Funeral parlours. Med en blå bakom.

Sløken vokser og trives fremdeles. ;)

6 kommentarer:

Rita Hogefeld sa...

Så fine bilder :) Den røde heter vel Blodmure, eller?

Maria sa...

Der var den berømte BEP'en igjen. Er den en Sortlandsfarsott?

Den er helt nydelig den lille malurten. Heter den ikke Nana? Artemisa schmidtiana Nana? jeg fikk den av Kjersti i helgen, og skal flukses putte den i jord - kanskje den sprer seg like fort som den store?

Miamaria sa...

Blodmure ja, takk! Det er det antagelig.

Bep er en Sortlandsfarsott - først sett i hagen til Olaug, og da selvsagt et fenomenalt eksemplar - da må alle ha. :)

Malurten så veldig ut som den du nevner, ja. Den får hete det heretter - kjøpt på gartneriet i Bø for et par år siden. Den overlevde i plattingkasse den steinharde vinteren, så den tåler nok det meste!

Her sprer den seg ikke, bare blir større. Men nede ved rota er den ca. like stor, bare forgreiner seg. Tror den skal gå an å formere ved stiklinger. Deling bør gjøres på våren tror jeg.

Mariann sa...

Flott blomstring på William Baffin. Malurten var veldig tett og fin, en ønskeplante. Bra at den ikke sprer seg helt ukontrollert. Jeg liker også veldig godt den som vokser bak lupinen.

potentilla sa...

Malurten er ingen problemer å dele, min er nå blitt tre stk. Og den der oppfører seg uten uhemmet spredning, men liker ikke våt vinter.

Miamaria sa...

Ja, jeg delte forsåvidt min malurt i vår, men hadde jeg gjort det nå tror jeg den hadde sett litt begredelig ut. Blir nok delt neste vår også, om å gjøre å ha flest mulig av den derre.

William Baffin er absolutt en rose som kan anbefales. Ingen duft, men ellers helt super!