søndag 7. august 2011

Sopptur

Noen tipset meg her en dag om at soppsesongen var i gang her allerede. Visstnok tidlig, sier noen av soppfolkene. (JEG har jo ikke peiling.) Så, da var det ut for å finne sopp i dag. Første plass var det null sopp. Men denne planten her var det kule farger på. (Jeg later i hodet mitt som den har stått sånn hele sommeren, ikke noe høstfarger dette.)

Neste plass sto denne kule soppen. Skikkelig stilig lillafarge. Men den så ikke spesielt god ut på smak, så den fikk stå helt i fred. Den var jo veldig liten også, i alle fall. Ellers var det ingen spiselige, men blei nå blå på tunga (blåbær altså, ikke soppen) og en del multer var der også. Men null i bøtta, alt gikk i sluket.

Tredje plass, bingo! ;D

Ikke alt var like stort, men stilig. Har ikke funnet sånn før, så det var artig å se hvordan de står i skogen. Vanligvis ligger de liksom i sånne kasser i butikken...

Denne her var også veldig kul, men rett og slett for fin til å ta med seg. Og det er vel like bra, man blir vel ikke helt god i magen om man spiser den derre...

4 kommentarer:

Maria sa...

Gratulerer med gromsoppen. den gule, altså! Den lilla har jeg også vært borti - den ble ikke med hjem etter tur med soppspesialisten! Husker ikke navnet.

Kari sa...

Den siste er en myrhatt. Tja tørken kan vel ha gitt en tidlig høstfarge.

Margrethe sa...

Ja soppsesongen er i gang, og litt etter litt kommer vel de beste sortene fram. Vi som også liker å bruke kamera får jo med oss noe hjem uansett (spiselig eller ikke). Høsten er flott den. Ha ei god uke foran deg :-)

Red Hobbitt sa...

Jeg har null peiling på sopp. Tror ingen i familien hadde våget å spise sopp som jeg har plukket. Det eneste må være kantareller, men de finner jeg aldri.
Går det ellers bra på Sortland?